Carian

Jumaat, Mac 11, 2011

♀Hari ini hari Jumaat, mari kita mengenali Joshua Evans !

Joshua Evans

Hari Jumaat adalah penghulu segala hari. Mengambil keberkatannya, marilah kita mengenali serba sedikit mengenai insan bernama Joshua Evans ini. Nama macam orang putih {memang pun orang putih, tak nampak kulit keputihannya tu ?}, tapi nak bercerita tentang keberkatan pula perempuanmanis ni. Jangan menuduh melulu. Tak baik tau. Cuba teruskan pembacaan anda hingga ke akhirnya.

Baru-baru ni, saya ternampak video ini dari page kak Wardina Safiyah. Sangat tertarik hati dengan tajuk video youtube itu yang dinamakan " I was forced to convert Islam ". Seperti mana yang kita tahu, Islam tak pernah memaksa sesiapa saja untuk masuk Islam sepertimana Ibn Kathir rh didalam Tafsirnya menyebut :
“ Jangan memaksa seseorang menjadi Islam, kerana sesungguhnya Islam itu terang dan jelas, beserta dalil dan bukti yang juga jelas, maka tidak perlu untuk memaksa seseorang itu memeluk agama Islam, Bahkan, Allah akan member hidayah Islam kepada seseorang, membuka hatinya, menerangi pemikirannya, dan masuk Islam dengan yakin. Barangsiapa yang Allah butakan hatinya, ditutupkan pendengaran dan penglihtannya, maka tiadalah munafaat memaksanya memasuki Islam…..”
Benar. Islam tidak pernah memaksa seseorang menjadi Islam. Namun, dalam cerita saudara Joshua Evans ini, dia mengaku Islam kerana telah mendapat hidayah daripada-Nya. Bukan kerana dipaksa atau terpaksa. Cuma tajuk video youtube saja yang mahu mensensasikannya agar dapat membuka ruang di hati saya ini untuk menontonnya sekaligus mengenali insan yang dulunya adalah penganut Kristian yang tegar.

Oleh kerana beliau adalah warganegara Amerika, jadi sangat jelas sebutan bahasanya ditambah lagi ketenangan yang ada pada beliau membuatkan kita faham satu persatu apa yang ingin diperkatakan. Tahu sajalah, kalau orang putih ni bercakap kadang-kadang payah sangat nak faham sebab kelajuan yang teramat sangat. Tapi, saya suka dengan ceramah daripada saudara ini. Sangat lembut, sangat menusuk hati tatkala beliau menceritakan bagaimana saat beliau tertarik dengan Islam. Sebak. Nangis juga saya menontonnya. Tak tahulah kalau anda yang melihatnya tiada perasaan apa-apa. Jom kita lihat video berkenaan beliau. Sila tonton, jangan ada perasaan 'ah tak ada maknanya tengok video ni. Buang masa saja.'. Buka kanlah hati anda.


Saya terjemahkan {sumber terjemah daripada google translator}  temuramah mengenai biografi beliau daripada laman web rasminya iaitu Joshu Evans. Sila kunjungi laman web beliau dan juga page youtube beliau yang mengandungi penerangan mengenai Islam.

Temuramah ini adalah daripada beliau sendiri. 
{ diterjemahkan oleh google translator , pantas bukan ? }

Family : Married with 3 children {melepas saya!}

Dalam apa iman yang kau dibesarkan?
Aku dibesarkan di Greenville, SC dengan pendidikan Methodist sangat ketat.

Bagaimana anda terlibat dalam kekristenan?
Aku benar-benar pergi ke sebuah perguruan tinggi Alkitab kecil di Greenville melalui gereja-gereja kami dan benar-benar memiliki niat untuk mendaftar di Bob Jones University. Tujuan saya adalah untuk menjadi pendeta atau mubaligh. Saya juga mempunyai minat untuk menjadi seorang sarjana Alkitab, dan saya belajar membaca Alkitab dalam bahasa Ibrani dan Yunani.
 
Bila anda masuk Islam, dan mengapa?
Saat itu pada bulan Disember 1998. Setelah membaca Alkitab mungkin enam atau tujuh kali, cover untuk menutup, analitis, saya mula menyedari ada banyak inkonsistensi, kontradiksi.  Kebingungan ini membuat saya untuk meninggalkan agama Kristian sama sekali dan saya mula mencari agama-agama lain, agama Buddha, Taoisme - setiap jenis "isme" yang di luar sana - dan tidak satupun dari mereka tampaknya memiliki kebenaran yang jelas.Suatu hari aku bertemu seorang Muslim.  Dia mengundang saya ke kebaktian Jumaat dan ketika aku melihat Muslim berdoa itu hampir seperti cahaya meletup di kepalaku. Saya meminta salinan Quran.  Aku membacanya cover untuk menutup dalam satu minggu, dan itu sudah cukup.
 
Betapa sulitnya adalah keputusan untuk menjadi seorang Muslim?
Keputusan itu tidak terlalu sukar. Kesulitan datang selepas keputusan.
 
Adakah keluarga anda mempunyai kesulitan menerima penukaran anda?
Nenek kuno - Aku dibesarkan oleh nenek saya - sukar baginya untuk mencerna. Dan ibu saya, yang Baptis, dan ayahku, dia seorang Kristian dan freemason, maka tidak mudah baginya.Tapi itu sukar bagi keluarga besar saya, banyak dari mereka yang terlibat dalam politik di South Carolina. Itu adalah orang yang cuba bercakap saya keluar dari itu dan tidak begitu banyak kecaman terbuka, tetapi anda boleh merasakan bahu sejuk keluarga.
 
Bagaimana tepatnya satu masuk Islam?
Jika anda percaya dalam hatimu, bahawa tidak ada Tuhan selain Allah, dan Muhammad adalah utusan Allah, maka anda harus membuat sesuatu yang disebut syahadat - kesaksian terbuka, sebuah deklarasi terbuka. Anda melakukannya sebelum sesiapa sahaja yang boleh menjadi saksi untuk ini. Aku melakukannya di rumah saudara Muslim larut malam. Tidak ada yang seperti sebuah ritual yang anda harus melalui.
 
Berapa banyak Islam mengubah hidup anda?
Setelah saya meninggalkan kekristenan saya mula menuju ke jalan yang salah, yang 17 tahun dan menjadi bingung oleh dunia.  Islam menempatkan saya kembali pada perspektif yang benar dan bahkan keluarga saya melihatnya telah membuat saya jauh lebih baik dan orang yang jauh lebih baik-bulat daripada yang pernah saya bisa saja.
 
Adakah penukaran anda menukar pemahaman anda dari diri anda sendiri?
Saya tidak merasa itu menukar pemahaman saya sendiri. Tapi akhirnya aku merasa aku telah membuat hubungan nyata dengan sesuatu yang lebih besar dari diriku sendiri.Saya merasa dengan Islam yang sambungan akhirnya telah dibuat dengan penciptanya, dan ketika anda merasakan hubungan seperti itu, tidak ada cara itu tidak boleh mengubah anda.
 
Adakah anda melihat iman anda diterima sebagai satu agama yang benar, dan anda akan mengesyorkan hal ini kepada orang lain?
Saya benar-benar akan mengesyorkan hal ini - bukan sebagai satu agama yang benar terpisah dari segala sesuatu yang lain, tetapi sebagai jalan tengah dari semua agama kerana hampir setiap agama mempunyai beberapa bentuk kebenaran di dalamnya. Tetapi Islam adalah satu-satunya agama yang mengandungi keaslian dan kebenarannya selama rentang yang 1,400 tahun.  Kami percaya itu agama yang sama diberitakan sejak Abraham, sejak Adam, kerana Tuhan tidak seseorang yang berubah fikiran.

Mudahan kita yang Islam sejak azali ini dapat menjadi insan yang lebih bertaqwa. AMIN.


xoxo,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pautan Member Bloggers